de uitdaging

Werken aan een gezond gezin!

Vroeger…

… had de bakker alleen taarten of gebakjes op bijzondere feestdagen

… kon je alleen treinkaartjes kopen op het station, geen snacks en ander verleidelijk ‘lekkers’

… kocht je biefstuk bij de slager en bakte je die thuis.

Vandaag…

… kopen we elke dag van de week taart en gebak als we willen

… stil je je honger of verdrijf je de verveling wanneer je op de trein wacht met een snack uit een van de vele gelegenheden of automaten

… koop je snel een kant-en-klare schotel en warm je die op.

We baden in luxe als het om voeding gaat. En voor wie een drukke agenda heeft, is het een zegen.

Maar het is ook een enorme uitdaging, als je gezond wilt leven.

Hoe ga je daarmee om?

Het kan zo eenvoudig zijn als naar Weight Watchers gaan.

Veel ouders — en vooral moeders — die naar Weight Watchers gaan zetten hun gezin op een nieuw spoor. Ze leren een nieuwe, gezonde levensstijl aan en geven die door aan de rest van de familie.

Elke grote reis begint met een kleine stap

Weinig mensen houden van verandering.

Het liefst blijven we lekker doen wat we altijd deden. Want dat voelt vertrouwd en gemakkelijk aan. Maar als je doet wat je altijd doet, blijf je krijgen wat je nu krijgt.

Daarom is het goed om het roer om te gooien of op zijn minst de koers van het schip bij te sturen, als je andere, nieuwe en betere resultaten wilt. In je eigen leven en in dat van je gezin.

Zo breng je het best verandering in je gezin:

  • Zet kleine stappen. Zeg niet “vanaf vandaag komt er geen snoep meer in huis en ga je elke dag hardlopen”, want dat stoot op weerstand. Omdat de stap te groot is.
  • Als de stap te groot is, verval je al snel in je oude gewoonten.
  • Het is beter om kleine, concrete en meetbare doelen op te stellen en te proberen die door te voeren. Beetje bij beetje.
  • Weerstand ondervind je zeker, ook bij kleine stappen, maar die weerstand is kleiner als je doel klein en haalbaar is.
    Zo is de weerstand gemakkelijker te overwinnen.
  • Pas als iedereen gewend is aan de nieuwe aanpak van die eerste kleine stap, ga je verder met de volgende.
    Zo ga je voort en boek je succes.

Een concreet voorbeeld: je wilt de frisdrank op tafel vervangen door water

Zorg je dat er water in huis is. Dat kan water uit de kraan zijn, of uit een fles. Misschien kun je verschillende soorten meebrengen en je gezinsleden de keuze geven tussen gewoon en bruisend water. Dat maakt niet uit, maar vertel ze wel dat er aan tafel voortaan water wordt gedronken. Je kunt duidelijk maken dat er nog frisdrank in huis is, maar dat die vanaf nu geldt als snoep.

terug naar boven

5 basisafspraken

De volgende 5 basisafspraken helpen jou en je gezin naar een gezondere levensstijl.

1

Gezond eten is fun.

Gezonde voeding is niet een bordje smakeloos eten.

Het is wél een overheerlijke pasta met groenten in alle kleuren, bijvoorbeeld.

In het boek Gezond gezin vind je recepten die gezonde voeding ‘fun’ maken en die vast ook bij jouw gezin in de smaak vallen.

2

Snoepen is toegelaten, maar beperkt.

Als snoepen beperkt is, wordt het ook een feest als je het mag doen. Maak dus van elke snoepje iets bijzonders.

Een paar tips:

  • Neem de kinderen mee naar de winkel en laat ze zelf de snoepjes kiezen.
  • Beperk de porties. Koop kleine zakjes chips in plaats van een grote. Dan geldt ‘op = op’ en wordt er niet gezeurd om meer.
  • Beperk de keuze. Als er maar één soort snoepjes in huis is, is de zin om te snoepen veel kleiner.

3

Je mag voor het scherm zitten, maar doe ook iets anders.

Wat staat er in de top vijf van de vrijetijdsbestedingen van kinderen tussen 12 en 17 jaar?

Televisiekijken: 17%

Internetten: 11%

Gamen: 8%

Sporten: 7%

Is het gemakkelijk om de televisietijd aan banden te leggen? Natuurlijk niet. De programma’s zien er tenslotte allemaal even leuk, hip en vrolijk uit. En op het internet is ook altijd wat te beleven.

Om de schermtijd te beperken heb je flink wat planning nodig en heb je het best leuke alternatieven achter de hand.

  • Koop een nieuwe bal, een frisbee, een nieuwe sportoutfit.
  • Ga gezellig met het hele gezin een wandeling maken na het avondeten.
  • Werk samen in de tuin.
  • Speel samen een spelletje, binnen of buiten.

Doe vooral zelf actief mee, want dat motiveert de kinderen.

Het kan even duren voor je succes boekt, maar elk half uur minder achter het scherm is een half uur gewonnen.

4

Beweeg meer dan je nu doet.

Je lichaam is gemaakt om te bewegen.

Fysiotherapeuten zijn het er over eens dat de uitvinding van de stoel en de bank of de zetel een van de grootste oorzaken van rugpijn is.

Kom dus van die stoel en beweeg.

Ga even staan, zwaai met je armen, draai met je romp en zak door je knieën. Neem een ‘beweegpauze’! En leer dat ook aan je kinderen.

5

Iedereen doet mee!

Dit is misschien wel de belangrijkste voorwaarde om veranderingen in je gezin te doen slagen.
Dat iedereen meedoet.

  • Het heeft geen zin om water op tafel te zetten als papa nog altijd een pilsje bij het eten drinkt.
  • Het haalt weinig uit om je kinderen aan te sporen meer te bewegen, als je zelf elke avond in je fauteuil voor de televisie ligt.
  • De tv uit de kinderkamer halen werkt alleen als je de tv ook uit jullie slaapkamer haalt.
  • Het lukt niet om je kinderen minder te laten snoepen als je zelf het ene snoepje na het andere in je mond stopt.
terug naar boven